دسته پلی استیشن 4

یکی از مهم ترین بخش های هر کنسول، کنترلر آن می باشد. کنترلری که در کنسول های سونی DualShock نام داشته و در 3 نسل متوالی تغییرات زیادی در ظاهر خود ندیده بود. این بار کنترلر جدیدی با ویژگی های ظاهری و عملکردهای متفاوت تحت عنوان ; دسته پلی استیشن 4 برای PlayStation 4 طراحی شده که در این تاپیک به بررسی و صحبت در مورد آن می پردازیم.

اولین نکته ای که با دیدن DualShock 4 جلب توجه می کند، تفاوت های ظاهری آن با DualShock های قبلی است. کنترلر اندکی بزرگ تر شده و لبه های پایینی آن نیز کشیده تر از قبل شده اند. همچنین بخش های پایینی و پشتی کنترلر حالتی بافت دار پیدا کرده اند و جنسی متفاوت با سایر بخش ها دارند. در کنار تغییرات ظاهری، وزن این کنترلر نیز اندکی بیشتر از کنترلر PS3 (با وزن حدود 190 گرم) شده و به حدود 210 گرم رسیده است.

چهار دکمه اصلی همچنان همان حالت قبلی را دارند، ولی D-Pad تغییرات کمی پیدا کرده و به نظر می رسد حتی از D-Pad با کیفیت قبلی نیز بهتر خواهد بود.

آنالوگ ها سر جای قبلی خود هستند، ولی فرو رفتگی اندکی دارند که باعث می شود کار با آن ها راحت تر شود.

دکمه های بالایی (Shoulders) نیز تغییراتی پیدا کرده اند. L1 و R1 بزرگ تر شده و L2 و R2 نیز برای استفاده بهتر، بهینه سازی شده اند.

ولی تغییرات اساسی چیزی جدا از این ها است. در DualShock 4 خبری از دکمه های قدیمی Start و Select نبوده و دو دکمه Options و Share جایگزین آن ها شده اند. عملکرد دکمه Options هنوز به طور دقیق مشخص نشده، ولی احتمالاً کارایی ای شبیه Start و Select خواهد داشت و برای دسترسی به منوها و تنظیمات بازی استفاده می شود. ولی دکمه Share عملکردی کاملاً جدید داشته و به بخش های آنلاین و اشتراک گذاری مربوط می شود. علاوه بر استفاده های این دکمه برای دیدن پروفایل های PSN و سایر ویژگی های آنلاین، مهم ترین عملکرد آن به اشتراک گذاشتن عکس ها و ویدئوهای بازی ها خواهد بود. به این صورت که بازیکن با استفاده از دکمه Share می تواند عکس ها یا ویدئویی از بخش دلخواه بازی را انتخاب کرده و برای دیگران به نمایش بگذارد.

از دیگر ویژگی های جدید کنترلر PS4 می توان به صفحه لمسی آن اشاره کرد. صفحه ای که حالتی شبیه به صفحه لمسی پشت کنسول Vita داشته و اختیارات مختلفی به بازیکن می دهد که در آینده بیشتر در مورد آن ها خواهیم فهمید. این صفحه حالت فشاری داشته و در نقش یک دکمه نیز عمل می کند.

همچنین یک LED در بالای کنترلر جایگذاری شده که احتمالاً با دوربین PS4 در ارتباط خواهد بود و برای موارد حرکتی استفاده می شود. البته استفاده های دیگری مانند نمایش میزان سلامتی بازیکن نیز از طریق تغییر رنگ آن خواهد داشت.

در نهایت نیز Jack هدست و اسپیکری روی بدنه DualShock 4 طراحی شده اند تا ارتباط بازیکن با کنترلر بیش از پیش شود.