درایو حالت‌جامد یا اس‌اس‌دی (به انگلیسی: SSD) که به درایو حالت‌جامد یا درایو الکترونیکی نیز شناخته می‌شود، ابزار حافظهای است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند.

در ایران حافظه های SSD عموماً تحت عنوان "هارد SSD" خرید و فروش میشود. در صورتی که استفاده از کلمه "هارد" قبل از "SSD" کاملا اشتباه است. تلاش هایی از سوی سایت های مختلف برای تصحیح این اشتباه شده است ولی تا کنون هیچکدام از تلاش ها موفق نبوده و هنوز خریداران و فروشندگان از کلمه " هارد SSD" به جای کلمه "SSD" یا " حافظه SSD" استفاده میکنند.

درایو حالت جامد (Solid State Drives) یا به عبارتی همان اس‌اس‌دی (SSD) توانسته جایگزین مناسبی برای درایو دیسک سخت (Hard Disk Drive) یا اچ‌دی‌دی (HDD) شود. در واقع اس‌اس‌دی حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با اچ‌دی‌دی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. هارد دیسک ها (HDD) صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می‌خواند. بر خلاف آن، هیچ‌کدام از اجزاء داخلی اس‌اس‌دی در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق‌العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به اچ‌دی‌دی دوام بیشتری دارد.



مزایای حافظه SATA

  1. بدون سر و صدا
  2. مقاوم در برابر ضربه بدلیل عدم وجود قطعات متحرک در حافظه SATA
  3. بالا بودن سرعت انتقال اطلاعات
  4. مصرف برق کمتر
  5. کاهش ورزن و کاهش فظای اشغالی

معایب حافظه SATA

  1. قیمت بالا
  2. محدودیت در نوشتن اطلاعات ( به این معنی که عمر مفید مشخصی دارد)