بررسی بازی MarZ: Tactical Base Defense
. چند وقتی میشود که بازار عناوین استراتژی روی پلتفرم کامپیوتر از رکود
خود بیرون آمده و دوباره درحال رشد روز افزون است. در این بین، بازیسازان
مستقل با ساخت و توسعه آثار مختلف در این ژانر و عرضهی آنها چه به صورت
کامل و چه در حالت Early Access،
سعی در ورود به این عرصه و رقابت با یکدیگر دارند. از میان تمامی این
عناوین، بازی MarZ: Tactical Base Defense که پیشتر با عنوان MarZ Rising
شناخته میشد را میتوان اثری تلقی کرد که با تلفیق ویژگیهای دو ژانر
فوقالعاده محبوب، سعی در ایجاد تجربهای خاص دارد که در بررسی بازیسنتر از عملکرد این محصول مطلع خواهیم شد.
MarZ:
Tactical Base Defense یا به اختصار MTBD، دارای حالت تکنفرهی کمپین یا
به عبارتی دیگر یک خط داستانی ویژه است. سازمان فضایی International SpaceStation Aura
که از آن به طور مختصر با عنوان ISSA یاد میشود، قصد آباد سازی کره مریخ
را دارد و در این بین، تعداد زیادی از فضانوردان را برای مهیا ساختن شرایط
به این سیاره میفرستد. اما طی حوادثی نامعلوم (که با پیشروی در مراحل به
صورت ذره ذره برای شما آشکار میشوند) ارتباط سازمان با تمامی افراد گروه
اعزام شده از دست میرود و حال وظیفه پیگیری وضعیت تیمهای مفقود الاثر
برعهدهی گروهی کوچکی به رهبری بازیکن است. وظیفه گروه این است تا از وقایع
پیش آمده سر درآورده و درصورتی که اعضای تیم قبلی را پیدا کرد، آنها را
با خود به زمین بازگرداند. همچنین در کنار تمامی موارد فوق، این تیم کوچک
باید به استخراج منابع و کشف آثار بیگانگان نیز بپردازد.
در
حالت کلی، با یک بخش داستانی ساده طرف هستیم که خود را بیش از اندازه جدی
میگیرد. سادگی این داستان به شکلی است که تمامی پیچشها و موقعیتهای حساس
آن کاملاً قابل پیشبینی هستند. در طول روایت، تعدادی شخصیت مطرح میشود
که بازیکن به سختی میتواند با آنها ارتباط برقرار کند و از آنجایی که
پرداخت آنها کاملاً ضعیف و سطحی انجام شده، حتی سپردن نام این افراد به
ذهن نیز امری دشوار به نظر میرسد. همچنین برای روایت موضوع ماموریتها، از
ساده ترین روش ممکن استفاده شده است. انتظار میان پردههای پر زرق و برق
آثاری همچون Starcraft را
نداشته باشید چرا که توضیحات هر مرحله از طریق یک Audio Log ده ثانیهای
روایت میشود تا درکنار جلوگیری از اتلاف وقت شما، موضوع اساسی ماموریت نیز
در سریعترین حالت ممکن انتقال یابد.
در بخش گیمپلی، این عنوان عناصر رایج ژانر استراتژی همچون مدیریت منابع و ساخت و ساز بناهای مهم را با ویژگیهای آثار موجود در سبک Tower Defense
تلفیق نموده. ویژگیهایی همچون ساخت برجکهای دفاعی گوناگون، ارتقا و بنا
نهادن آنها در نقاط استراتژیک، در کنار افزودن چند المان سروایول. بنابر
این در بسیاری از موارد با استفاده از چنین فرمولی، موفق به غرق نمودن
بازیکن در فضای علمی تخیلی و چالش برانگیز دنیای مرموز خود میشود اما این
اعمال هزینههایی را برای MTBD به همراه داشته است. در مجموع حدود 20
ماموریت برای Campaign طراحی شده است و همانطور که حدس زد میزنید، کل خط
داستانی را میتوان ظرف 4 الی 5 ساعت به اتمام رساند که متاسفانه مدت زمان
بسیار کمی برای تجربه همچین اثری محسوب میشود. درحالی که هرکدام از این
مراحل دارای چالشهای فرعی هستند که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم
انداخت، رفته رفته درجهی سختی هرکدام نیز افزایش مییابد تا مهارت و
تواناییهای شما مورد آزمایش قرار بگیرد.
در ابتدا، تعداد محدودی ساختمان موجود است که کاربردی کاملاً متصل و وابسته دارند. به طور مثال، بدون ژنراتور برق
نمیتوانید به معادن استخراج دسترسی پیدا کنید و بدون داشتن معدن، توانایی
ساخت امکانات دفاعی را از دست میدهید و در نتیجه، در کسری از ثانیه محکوم
به شکست خواهید شد. متاسفانه در مقایسه با سایر عناوین هم سبک، یعنی آثاری
همچون They Are Billions،
تعداد بناهایی که میتوانید بسازید از تنوع کمی رنج میبرند اما همانند
اثر یاد شده، قابلیت ارتقای سطح هر کدام را به صورت جداگانه دارید و با
آپگرید آنها به آخرین سطح، معمولاً درهای تازهای را برای درخواست نیرو و
یا مهارتهای ویژه باز میکنید. تک تک سربازان خودی به نحوی طراحی شدهاند
تا شما مجبور به اهمیت دادن به جان آنها باشید. اگر این افراد به صورت
انفرادی موفق به از پا در آوردن تعداد مشخصی از دشمنان شوند، با ترفیع درجه
روبهرو خواهند شد که نه تنها روی ظاهر آنها تاثیرگذار است، بلکه
تغییراتی روی قدرت و مهارتهای آنان نیز ایجاد میکند. اما همانطور که در
ابتدای این بخش به آن اشاره داشتیم، هر مرحله دارای چالش و حتی قابلیت
انتخاب درجهی سختی است. به طور کلی 3 هدف فرعی وجود دارد که باید در طول
مرحله انجام بدهید. این اهداف عمدتاً تکراری بوده و محدود به جمع آوری
آیتمهای درون نقشه، جلوگیری از افت سلامتی ساختمانها و کشته شدن سربازان
میشود.