بررسی ویدیویی بازی DiRT Rally 2.0, یکی از قدیمیترین سری بازیهای مسابقهای رالی یعنی Colin McRae که سالها قبل به DiRT تغییر نام داده بود، حالا به ایستگاه سیزدهم خود رسیده و استدیوی سازنده آن یعنی Codemasters در دومین تجربه عرضه عنوانی واقعگرایانهتر تحت عنوان DiRT Rally، سعی بر ادامه راهی دارد که ۳ سال قبل آن را به نوعی برای مخاطبان حرفهایتر خود شروع کرده بود.
وقتی نوبت به تجربه دومین شماره از سری DiRT Rally رسید، مدتها بود که جز بازیهای درجه چند رالی عنوان چندان خوبی را بازی نکرده بودم و بیصبرانه منتظر امتحان کردن جدیدترین ساخته Codemasters بودم. خوشبختانه DiRT Rally 2.0 تا حد بسیار خوبی انتظاراتم را از یک دنباله با کیفیت و شبیهسازی بینقص مسابقات رالی برطرف کرد. اما تجربه Rally 2 چندان نیز بدون عیب و ایراد نیست و ممکن است برای برخی از کاربران اذیتکننده نیز باشد.
درست پس از ورود به بازی خواهید فهمید که DiRT Rally 2.0 تنها و تنها برای مخاطبان حرفهای ساخته شده است. بدون هیچگونه آموزش و حرف اضافه، به اولین مسابقه رالی راه پیدا خواهید کرد و از میان ۲ ماشین ابتدایی، باید مسیر مشخص شده را در بهترین زمان طی کنید. Codemasters به معنای واقعی کلمه شبیهسازی رالی را در این بازی پیاده کرده و به تکتک المانهای موثر در گیمپلی، به طور اعجاب آوری پرداخته شده است. در حالی که همانند شماره قبلی DiRT Rally، هیچگونه نقشهای از مسیر وجود ندارد، برای مسیریابی تنها باید به کمکراننده خود که با سرعت بالایی جزئیات مسیر را میخواند اعتماد کنید. اگر شما از آن دسته مخاطبان غیرحرفهای رالی و بهویژه سری DiRT باشید، خیلی زود متوجه خواهید شد که عنوان Rally 2.0 هیچجایی برای شما نخواهد داشت.
منوی خشک و خالی بازی، تقریباً بدون تغییر در سالهای اخیر باقیمانده و چند بخشی که موارد مختلفی را در خود جای دادهاند چیزی بیشتر از یک الزام متداول نیستند. به طور کلی دو حالت برای مسابقات موجود در DiRT Rally 2.0 تعریف شدهاند؛ مسابقات رالی و مسابقات رالیکراس. دسته اول مربوط به مسابقات کلاسیکی میشود که راننده باید در کمترین زمان ممکن مسیر مستقیم را طی کند و دومین حالت، بخش مسابقهای هستند که مخاطبان در پیستهای معروف جهان و در کنار سایر رقیبان به طور همزمان با یکدیگر به مسابقه میپردازند. همانطور که اشاره شد، این دو حالت در چند بخش به نامهای Event، که شامل سریهای مسابقهای در نقاط مختلف جهان است، Historic، شامل مسابقههایی با استفاده از ماشینهای قدیمی رالی و همچنین مسابقات لایسنس شده و FIA World Rallycross Championship که در پیستهای واقعی به وقوع میپیوندند، خلاصه میشوند.
بدون شک تا به حال هیچگاه کنترل ماشینها در سری بازیهای DiRT تا این اندازه واقعی نبودهاند. حتی کوچکترین موارد جزئی نیز روی کنترل تاثیرگذار هستند و نتیجه آنها به طور مشخصی در طول مسابقات نمایان خواهد شد. همچنین با فعال شدن گزینه تخریبهای واقعگرا، کار برای به انجام رساندن مسابقات تا حدی سخت خواهد شد که احتمالاً بارها با تخریب کامل ماشینتان روبرو خواهید شد. همینطور در کنار این واقعگرایی، جزئیات پیستهای بازی که همگی از روی مسیرهایی واقعی ساخته شدهاند به طرز شگفتانگیزی با دقت طراحی شدهاند. پستی-بلندیهای گوناگون در مسیرها و نیز تاثیر شرایط آب و هوایی مختلف روی کنترل ماشینها سبب میشود تا چالشی جدی برای مخاطبان در زمینه گیمپلی بازی ایجاد شود و بارها با انواع انحرافات و ملق زدنهای کاملاً واقعی روبرو شوند.
همانطور که پیشتر اشاره شد، تخریبپذیری نیز در Rally 2.0 در واقعیترین حالت خود قرار دارد؛ در این بازی به طور بیرحمی انواع ضرباتی که در طول مراحل دریافت کنید موجب تخریبهای گوناگونی در قسمتهای متعدد خودروها خواهد شد و نکته جالب اینجاست که این تخریب در طول ایونتها و مسابقات مستقل نیز حفظ خواهد شد! اگر در یکی از مسابقات رالیکراس چراغ جلوی خود را از دست بدهید، در مسابقه رالی بعدی که در شب برگزار میشود باید بدون چراغ مرحله را به اتمام برسانید و برای رفع این مشکل باید در بین مسابقات از تیم خود بخواهید تا تعمیر یا تعویض مورد نظر را انجام دهند. اینجاست که مقدار زمان باقیمانده تا مسابقه بعدی و سرعت تیم در انجام چنین تعمیرهایی خودنمایی میکند. بدیهی است که با استخدام افراد با تجربهتر میتوانید روی آسانتر شدن این قسمتها حساب کنید.
بررسی ویدیویی بازی Dirt Rally 2 را در آپارات مشاهده کنید.